10 GODE RÅD OM APPS

1. KEND KILDEN

Installér kun de apps, du synes er nødvendige og giver dig værdi og installer dem kun fra de autoriserede app-stores, eller hvis de stilles til rådighed gennem/ af din arbejdsgiver, fordi de er nødvendige for din arbejdsfunktion.

2. GIVER DET MENING

Vær kritisk når en app beder om adgang til funktioner og indhold i din telefon: Giver det mening at din vejrapp skal have adgang til GPS? Ja, snadsynligvis. Men skal den også have adgang til dine SMS’er, mikrofon eller kontakter?

3. RYD OP

Tjek med jævne mellemrum hvilke apps der har adgang til hvilke data, og slip for ubehagelige overraskelser. Apps spørger kun én gang ved installation, og derfor har din smartphone en funktion til at ændre indstillinger for apps efterfølgende, hvis noget skulle være ‘sluppet igennem’. Afinstallér apps du måske har glemt er installeret og aldrig brugt – de fortsætter typisk med at indsamle dine adfærdsdata og kan i længden udgøre et sikkerhedshul.

4. BRUG KODER – OGSÅ SELVOM DET ER BESVÆRLIGT

Spær for køb i apps uden adgangskode (og når vi nu er ved det – du har naturligvis en kode slået til for at låse din telefon op, ikke?)

5. INGEN FORTRYDELSESRET – MEN KLAG OVER URIMELIGHEDER

Vær opmærksom på, at du ikke har fortrydelsesret på apps, som du køber i App store, da der er tale om tjenesteydelser. Dog kan du klage, hvis der er tale om, at et barns forbrug overstiger, hvad der er rimeligt og forventeligt. Overvej også om du vil tilknytte dit betalingskort til App store.

6. DELES DINE DATA MED ANDRE

Det er et personligt valg, om man vil dele sine data med udbyderen af app’en, men tjek om udbyderen deler med 3. part og tag stilling til, om du mener, det er rimeligt. Der er grund til at være særlig opmærksom, hvis du deler følsomme oplysninger i app’en – f.eks. om helbred eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold. Hvis det er dine børn, der bruger app’en, eller hvis du er fagprofessionel i forhold til børns uddannelse, så tal med børnene om, hvad de bliver ekponeret for, og hvad de må uploade, så de får udviklet et moralsk kompas.

7. KEND DINE RETTIGHEDER

Når du stopper med at bruge en app, så husk at du ofte pga. GDPR (databeskyttelsesreglerne) har ret til at få dine data med dig, og til at udbyderen sletter de data de har om dig – men du skal ofte eksplicit bede om det!

8. FORTÆLLER DINE APPS DIG HELE SANDHEDEN

Vær kritisk overfor apps som fx lover dig at kunne diagnosticere sygdomme. Hvis man har mistanke om udfordringer af sundhedskarakter, bør man gå til sin læge – en app kan være en hurtig indikation, men vil med stor sandsynlighed hverken kunne erklære dig syg eller rask.

9. ER DIN TELEFON SYNLIG OVERFOR ANDRE

Overvej om du vil slå funktionen “Find min Telefon” til, således at du altid med en computer kan finde ud af, hvor din telefon befinder sig. Det kan være praktisk i tilfælde af, at du mister den, men det betyder også, at GPS’en i telefonen altid er slået til. Det koster batteri og lader leverandøren af telefonens styresystem opsamle data om, hvor din telefon, og dermed du selv, bevæger hen. Du har med GDPR altid ret til at få slettet disse data og de er typisk ganske godt beskyttet hos leverandøren, men du skal være opmærksom på, at de findes. Overvej også om du har behov for at slå Bluetooth til, og hvilke trådløse netværk du vil stole på.

10. FØLG MED I TRUSLER OG FÅ GODE RÅD OM FORSVAR

Brug fx app’en Mit Digitale Selvforsvar, der advarer om igangværende cyberkriminalitet. Oveni får du gode råd og general vejledning om, hvordan man færdes sikkert digitalt. Download her