Pressemeddelelse: Rådet for Digital Sikkerhed får ny formand

Rådet for Digital Sikkerhed har ved en ekstraordinær generalforsamling d. 1. august 2017 fået ny formand. Valget er faldet på IT-sikkerhedschef Henning Mortensen fra Brødrene A & O Johansen. Henning har igennem mange år været en markant stemme i den danske sikkerhedsdebat og har bl.a. stået bag en række vejledninger om informationssikkerhed til danske virksomheder. Senest har han skrevet et værktøj, som skal hjælpe virksomhederne med at dokumentere deres efterlevelse af persondataforordningen. Henning var en af stifterne af Rådet.

”Jeg ønsker at forsætte den linje, som er blevet lagt gennem de seneste år, hvor Rådet deltager i den brede politiske debat og hjælper med at skabe værktøjer og rådgivningsmateriale, som kan anvendes af borgere, virksomheder og myndigheder”, udtaler Henning Mortensen.

”I efteråret vil Rådet især have fokus på persondataforordningen, som fylder rigtig meget for alle sikkerhedsprofessionelle i disse år. Vi håber at kunne bidrage til, at virksomheder og myndigheder får redskaber til at efterleve de krav, som stilles til behandling af personoplysninger.”

Henning Mortensen afløser Rasmus Theede, som 1. august tiltræder som direktør for Privacy and Security ved Digital Europe i Bruxelles. Rådet takker samme lejlighed Rasmus Theede for hans store indsats for at højne sikkerheden i det danske samfund med bl.a. undervisning om sikkerhed i folkeskolen, Codex, og skabelsen af Sikkerhedstjekket sammen med Erhvervsstyrelsen.

Henning Mortensen blev valgt som formand på Rådet for Digital Sikkerheds ekstraordinære generalforsamlingen 1. august 2017.

Yderligere information:
Sekretariat: Fie Sohn Højlund,